Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteitskeuring

De autocars kunnen een kwaliteitskeuring (ook «sterrenkeuring» genoemd) ondergaan, op aanvraag van de klant.

STAP 1 - Classificatiekeuring

De klant dient de binneninrichting van het voertuig aan te geven:

Eén enkele klasse aan boord

Alle rubrieken worden door de inspecteur nagekeken en aangekruist voor zover ze aan de eisen voldoen. Voor elk onderdeel wordt de hoogst mogelijke quotatie gegeven. Tot slot wordt de laagst aangestipte quotatie in rekening gebracht om tot het besluit te komen welke klasse toegekend wordt (1, 2, 3 of 4 sterren, of geen indien de quotering niet voldoet aan de eisen voor 1 ster).

Twee klassen aan boord (binneninrichting opgedeeld in twee zones)

Alle vakken worden ook afzonderlijk gekeurd voor ieder van de twee zones. De klasse die toegekend wordt aan ieder van de twee zones is de klasse die overeenstemt met de laagste quotatie.

Moduleerbare comfortklassen (twee mogelijke klassen)

  • Bij een 1ste classificatiekeuring moet de klant zijn voertuig voorrijden in de laagst comfortklasse, d.w.z. in de configuratie met de meeste plaatsen aan boord van het voertuig.
  • Bij een 2de classificatiekeuring dient het voertuig te worden aangeboden in de hoogste configuratie, d.w.z. in de configuratie met het minste aantal plaatsen aan boord van het voertuig.
  • Bij de volgende classificatiekeuringen dient het voertuig afwisselend met de hoogste en met de laagste configuratie aangeboden te worden.

STAP 2 - Kwaliteitskeuring

De onderdelen die gekeurd worden bij een kwaliteitskeuring zijn:

1. Identificatie van de autocar
2. Onderhoudstoestand van de autocar (netheid, buitenkant, binneninrichting)
3. Aantal klassen
4. Beoordelingscriteria

4.1 motorvermogen
4.2 bijkomend remsysteem
4.3 ophanging
4.4 rijcomfort

• afstand tussen de zetels
• minimum hoogte van de rugleuning
• afstelling stand rugleuning
• aantal armsteunen
• weg- of opklapbare armsteunen aan de kant van de gang
• regelbare voetsteun
• beschikbare ruimte tussen de zetelrangen
• bekleding van de zetels
• afwezigheid van uitstekende delen ter hoogte van de vloer
• gescheiden zetels
• lectuurvak
• asbakken
• luchtbehandeling (hete luchtsysteem, AIRCO) 
• verwarming (onafhankelijk van de motor, automatische regeling van de temperatuur)
• beglazing (ontdoen van condens, verduistering van de beglazing, zonwering)
• verlichting
• geluidsinstallatie (luidsprekers microfoon, radio, bandopnemer)
• bagage (inrichting voor handbagage, laadvermogen bagageruimte, beschermende bekleding bagageruimte)
• koelkast
• opties (symbolen: keuring van de aangekondigde uitrusting)

STAP 3 - Afgeleverde documenten

Na de kwaliteitskeuring krijgt de klant een exemplaar van het « Document voor classificatie » en twee exemplaren van het « Verslag van kwaliteitskeuring voor autocar ». De klant moet, samen met het Document voor classificatie, één van de twee exemplaren van het verslag overmaken aan de Federatie van de Belgische Autobus- en Autocarondernemers en van Reisorganisatoren (FBAA).

Jaarlijkse keuring

De kwaliteitskeuring is een niet verplichte jaarlijkse keuring.